Search this blog/このブログの中でさがす:

środa, 21 kwietnia 2021

Legalne oglądanie: tokusatsu. Legal Watch: Tokusatsu.合法的に見える:特撮

Nasze typowe problemy w dostępie do tokusatsu.

Our typical problem with accessing tokusatsu.

私達の一番よく特撮アクセスの問題。


Ten temat wraca do nas w różnych konfiguracjach i czasach jak przysłowiowy bumerang, tylko rykoszet jest czasem krótszy lub dłuższy. Tym razem temat wpadł przy okazji podłapania informacji, że kanał YT
TOEI TOKUSATSU WORLD OFFICIAL nie tylko ostatnio, z okazji tegorocznej 50 rocznicy Kamen Rider, udostępniał wiele serii tokusatsu, co również, że 6 kwietnia 2021 roku trafi tam 70 starszych seriali – na początku po 2 odcinki z napisami po angielsku, a potem regularnie kolejne. Co prawda na początku bez napisów, ale te będą dodawane sukcesywnie. Obecnie można tam legalnie obejrzeć seriale z Metal Hero, seriale Ishonomori’ego jak Poitroine czy Batten Robotmaru lub Henshin Ninja Arashi. Wszystko legalnie. Więc… odpowiedzmy sobie dziś dokładnie i szczegółowo, skąd, legalnie, zdobywać seriale tokusatsu.

This topic return to us in many configurations and in many times like a boomerang – only the ricochet is shorter or longer. This time it came, when YT Channel TOEI TOKUSATSU WORLD OFFICIAL has announced that due to Kamen Rider 50th Anniversary there will be 70 new, older series available to watch there legally, starting with 2 episode of each with subtitles on April 6th – next episodes will be added further. Even now you can legally watch some of Metal Hero series, Ishinomori series like Poitroine or Batten Robotmaru or Henshin Ninja Arashi. So, I we well answer today more precisely where, legally, watch tokusatsu series.

ここトピックは私達にいろいろバーシオンといろいろな時間に戻っている。しかし、待つの時のは変動する。今はこのニュスで来ました:最近、TOEI TOKUSATSU WORLD OFFICIALというYTチャネルは6日4月2021年から70新しい古いシリーズここで見えて始める。始まりは2つエピソド(サブタイトルを持つ!)だけ、でも時間にとってほかの、サブタイトルない、見えるようになります。今はいろいろなシリーズ見え舞う。たとえばいろいろなメタルヒーローや、石ノ森のシリーズや(たとえばポワトリンやバッテンロボ丸や)。だから、今日はどこで合法的に特撮見えること教えてあげる。


W tym pisie używam trzech jezyków w kolejności Polski, Angielski i Japoński.
I use three languages in this entry with and order of Polish, English and Japanese
このエントリーで3国語を使いました。順番はポーランド語、英語、日本語です。

Oczywiście najprostszą odpowiedzią jest „tam, skąd wszyscy”. Kropka i idźmy dalej. Nie zmienia do jednak faktu, że jest to odpowiedź… mało satysfakcjonująca. Ale jak rzecze przypięty status na naszym Fanpage’u, jedyna możliwa.

 

Ale tym razem damy szerszy komentarz. Zajęło nam to bardzo dużo czasu, aby w prosty sposób i nie powtarzający się powiedzieć, to co chcemy, a jednocześnie nie rozdrabniać się na wiele części. Toć już przecież trzecia wersja tego wpisu, która powstaje.

 

Można więc powiedzieć, że na świecie istnieje pięć rodzajów dóbr dostępnych cyfrowo:

  •  Dobra ogólnie dostępne
  • Dobra ogólne dostępne, ale lokalnie blokowane (np. różnica oferty lokalnej platformy streamingowej 
  •  Dobra dostępne lokalnie, trudno dostępne ogólnie.
  •  Dobre niszowe, ogólnie trudnodostępne.
  • Dobra nie dostępne.

Seriale i filmy tokusatsu od zawsze są przypadkami z grupy 3, jednostkowo w grupie 2, a czasem w grupie 4. Są ku temu różne powody, ale głównym jest fakt, że w zasadzie, nie są to dzieła o wysokim popycie, więc generalnie nie zawsze się opłaca je dystrybuować poza Japonią. Owszem, przez ostatnie kilka lat wiele się zmieniło -  TokuSHOUTsu. PlutoTV, wspomniane wyżej kanały na YT czy ogłoszenie, że trzy projekty związane z 50-tą rocznicą Kamen Rider będą dostępne ogólnoświatowo – żeby wymienić kilka rzeczy. Prawda jest taka, że oglądając finalne odcinki Ryuusoulger widzowie z poza Japonii nadal nie byli wstanie legalnie obejrzeć filmu inaczej, jak polecieć do Japonii i go tam kupić.

 

Ciągle czekam. Jakieś dwa lata już.

Dzieł i przypadków tego typu jest dużo. A ostatnio wiele się również zmieniło na gorsze, z perspektywy użytkownika. Widzicie, kiedyś wystarczał dostęp do Netfliksa. Dziś platform streamingowych jest kilkanaście. Niech każda kosztuje tylko 5 dolarów za miesiąc, to końcowo jest to dużo.  Nie wspominając o tym, że dostęp do niektórych wymaga obejścia blokady regionalnej VPN-enem albo obejścia się smakiem – bo VPN nie jest do końca legalny. Telasa, gdzie są dostępne niektóre dzieła tokusatsu, jest takim przykładem.

 

Istnieje wiele badań, w których pytano się ludzi o pobieranie dzieł z nielegalnego źródła. W jednym z nich (klik!) 60% ludzi przyznało się do pobrania dzieła z nielegalnego źródła, ale aż 83%  z tych 60% (50% całości) odpowiedziało, że po prostu nie znaleźli legalnego źródła, ale szukali. Co jeszcze ciekawsze, wśród tzw. piratów odsetek dóbr kupowanych legalnie jest większy od nie-piratów. Specjalnie też piszemy „tak zwanych”, bo zgodnie z prawem piratem jest osoba udostępniająca, a nie pobierająca – dozwolony użytek własny pozwala bowiem w takiej sytuacji skorzystać z danego dzieła – oczywiście, w pewnym, ograniczonym zakresie.

 

Oczywiście, jest wiele innych badan tego typu, które potwierdzają podobne rzeczy, ale trzeba też powiedzieć iż jest też spora grupa osób, które robią to, ponieważ dzięki temu nie płacą. Albo ponieważ tak jest łatwiej. Szybciej. Wygodniej. I tak dalej.

 

Od kilku miesięcy zastanawiam się czy dla kilku unikalnych dzieł tokusatsu, wykupienie abonamentu Telasy nie będzie zbyt kłopotliwe: wymaga to przeczytania i zrozumienia mnóstwa japońskiego tekstu, pełnego słówek, których w szkole się nie uczy. A nie wykluczone, że na końcu odbijemy się od "nie dostęne w Europie" - nie wiem, jeszcze nie znaleźliśmy takiej informacji.

Jest też druga strona medalu: nie zawsze można w danym kraju jakieś dzieło dystrybuować,  z przyczyn prawnych lub finansowych. I o ile rozumiem, czemu pewne filmy są nie-lokalnie trudno dostępne (bo kto by w Polsce poszedł do kina na film Super Sentai, który nawet w Japonii tylko jedna sieć kin puszczała), tak już nie rozumiem czemu oferty cyfrowe muszą być sztucznie ograniczone.  Co stoi na przeszkodzie by seriale azjatyckie były dostępne na Netfliksie w Polsce i odwrotnie? Poza tym, że ktoś, w innym kraju sobie tego nie życzy. Owszem, jakieś są (nawet się je dobrze ogląda), ale jest ich mało. Dlaczego Toei zakłada regionalną blokadę na swój kanał YT i zakłada drugi, w wersji Worldwide, z inną ofertą dostępnych odcinków? Słusznie ktoś, gdzieś napisał, że masz prawo prowadzić biznes według takiej polityki, jakiej chcesz, ale taka, która zakłada, że ktoś ma czekać pół roku, a kogoś nie obsłużysz jest dla Ciebie szkodliwa.

 

Chcę przez to powiedzieć, że jeżeli dystrybutor sam ogranicza zasięg swojego dzieła, nie może się potem dziwić, że jest ono piracone. W cytowanej wyżej pracy jest takie stwierdzenie, że, uwaga, większość „piratów” to fani, którzy po prostu nie mają innego źródła. Błędem jest również wrzucanie wszystkich do worka „zysków nie uzyskanych”, bo  - również cytując powyższe – większość z nich jest gotowa kupić legalną kopię lub zapłacić za legalny dostęp.

 

Jak więc widać, odpowiedź na pytanie, gdzie legalnie oglądać tokusatsu jest niezmienna „tam gdzie wszyscy”. Niestety, trzeba regularnie odwiedzać oficjalne kanały YT, strony z newsami w poszukiwaniu newsóch z nowymi, legalnymi streamami kolejnych serii itd. A dokładniej się nie da? A co z tymi seriami czy filmami, których jeszcze nie ma?

 

A dokładniej to „Ładną mamy dziś pogodę, nieprawdaż?”


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑ 
ENGLISH↓
日本語↓

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Of course the easiest answer is “from place, where everybody does”. Period and lets go on. It does not change the fact that this answer is… unsatisfying. But like says a memo pinned on our fanpage, the only one possible.

 

But this time we will give a more detailed commentary. It took us a lot of time, to in an easy and non-repetitive way say what we want and at the same time do not make it a like as long as a master thesis. To be honest, the version of the entry you read now is the 3rd and final one to be done by us.

 

It can be said that in the whole world there are five types of digitally accessible goods:

  • Goods with easy worldwide access
  • Goods with easy worldwide access which are locally blocked (for example, due to the difference in programming offer of streaming platform)
  • Goods easy available locally but hard to get worldwide
  • Niche goods, hard to get everywhere
  • Goods without barely any accessibility

 

Tokusatsu movies and tv series have been since the beginning in the 3rd group, some in 2nd and sometimes even 4. There are many reason for that but the main is that those aren’t goods with high demand level so basically it is not always profitable to distribute them outside Japan. Sure, much has changed in past few years, like existence of TokuSHOUTsu, PlutoTV or mentioned earlier YT channel or recently announcement of three Kamen Rider projects, related to 50th anniversary of the franchise, which will be distributed worldwide. Just to name few, new goodies. But still, the true is that when watching final episodes of Ryuusoulger, the viewer from outside Japan still weren’t be able to watch series related movie legally – unless they flew to Japan and bought it there.

 

We are still waiting. Two years so far.

There is more examples of such cases. Even, in past few years few thing has changed to worse! You see, some time ago Netflix access was enough. Now there are loads of streaming platform and if each was 5$ per month then total amount is huge. Not to mention the fact that to use some of them you have to use VPN to get around a geo-blocking. Or to leave them by as such VPN usage is not fully legal. Telasa, where you can watch some tokusatsu, is an example of this.

 

There exist many researches which studied why people are downloading from illegal sources. In one of those, (klik!) 60% of asked people has admitted that they did such thing but 83% of them (50% of total) said that they has searched but just did not found a legal source. What is even more interesting that a percentage of digital goods bought is in so called pirates is bigger than those who does not pirates. We on purpose has wrote “so called” as a pirate is not the one who download but the one who illegally distribute – the fair use allow for downloading. Of course, only to some extent.

 

More to way, there are many more researches which confirms such but to be honest we have to say that there exist people who simply does the opposite – cause its free, simpler, faster or comfortable. And such.

 

For several months now we've been wondering that just to get access to few, exlusives goodies is it worth to subsrcibing to Telasa? Wouldn't it be to troublesome? You know, we will have to get through tons of japanse text, full of words who are never taught in school. And there is chance that in the end we will bounce of "not avaiaible in Europe" - Dont know yet, we've never found such info yet.

There is also the other side: not every goods can be distributed everywhere – either from legal of financial reasons. As far as we can, we understand why some movies are not-locally hard to get (who would go to cinema in Poland to watch Super Sentai movie which even in Japan were distributed by one cinema) but it is beyond any reasons why Asian series aren’t available on Polish Netflix and vice versa? Beside the fact that someone just do not want other coutries to have access to it. Sure, some dramas are available but they’re scarce. Why Toei is geo-blocking own YT channel and makes the second one, which is worldwide and has different series available? Someone has written that you can run your business however you like but the way which says that someone has to wait six months and someone will never be serviced is hurting itself.

 

By that I want to say that if some distributor with his own hands restricts access to own goodies cannot later be surprised that people are downloading it from illegal sources. It quoted earlier research, there is a statement that most of the “pirates” are fans, who simply does not have other possibility. It is also a mistake to throw then into „profit not gained” bag as – to quote the research once again – most of the fans wants to pay either for hard copy or digital access!

 

As you can see, the answer where to watch tokusatsu legally is unchanged “where everybody does”. Unfortunately, you have to regularly visit official YT Channels, webpages with news to found out new, legal sources or streams. Can we be more specific? What about series and movies with no legal, digital sources?

 

To be more specific, we do have a nice weather today, isn’t we?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑ 
ENGLISH
日本語↓

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

もちろん、一番簡単な答えは「みんなもどこで見ることで」。句点、行こうか。しかし、この答えはちょっと…いいすぎないだろう。残念ながら、私達のファンページで同じくことが書いた、多分これはひとつだけできる答えだと思うよ。

 

でも、ここ説明をするコメントを上げる。実は、このコメントいい方法で書くことはたくさん時間かかった!最後のバーシオンは3番目ですよ。じゃー、教えて上げろう!

 

私は世界に5つデジタル品のタイプがであると思う:

  • 全部世界で簡単なアクセスある商
  • 全部世界で簡単なアクセスある商でもいろいろな場所でゲオブロックからアクセスない(たとえば,ストリーミングプラットフォームの提供は違っている)
  • ローカルだけアクセスある、世界でアクセスは難しい
  • ニッチ品、全部世界で難しい
  • アクセうない

 

特撮商品はいつもから3番グループである。あまり商品は2番や4番やある。理由はいろいろなですから一番は特撮よく有名な商品じゃないんだよ。よく、日本の外を文範することまむりだ。最近年はいろいろ新しい方法現れました、たとえばTokuSHOUTsu PlutoTVや東映のYTチャネル。そして、東映は最近仮面ライダーの世界的に3つプロジェっ発表してくれた。ところが日本の外特撮ファンがリュウソウジャーの最後のエピソドを見るときにまだリュウソウジャーの映画を見ることできない。

 

まだ待っています。2年ぐらい。

このようなシチューはたくさんがある。そして最近、ユーザーの観点からもっと悪くなった。昔で、Netflixだけできた。今はいろいろなストリーミングプラットフォームある。5$一ヶ月つきだけかかって、全部は高すぎるなんた。そして、時々ストリーミングプラットフォームをできるため、VPNをしなければいけない。しかし、これはちょっと合法的じゃないんですね。Telasaはいい例だ。

 

ある調査(クリック!)で「どうして商品は合法的じゃないところでダウンロードしたか。」を言う質問聞いた。60%はこれをした、でもこの60%の83%(全体の50%)合法的ところを見つけている、しかし、見つけませんでした。さらには、「海賊」を呼んでいる方はもっと商品を買うことパーセントは「海賊」呼ばない方より多いだ。そして、あの方たち「海賊」を呼ぶことは全然間違います!ダウンロードをする人は海賊じゃないんです!海賊はアップロードをする人だけですから!公正な自身の使用は時々ダウンロードをできるようになった。

 

もちろん、ほかの調査は同じくことを書いてくれる。でも、法律といろいろなルールを敗れる人をいる。あの方は払わないや簡単や安いや便利やからこれをする。

 

数ヶ月まえから、私達は「数特撮商品を見えるためにはTelasaのアクセスをすることはめんどくさすぎろど」と思っていた。実は、学校で教えられていない単語でいっぱいの日本語のテキストをたくさん読んで理解する必要がある。そして「ヨロッパで利用できない」ことはチャンスがある 。わからない、まだそのような情報は見つかった

しかし、時々ある国で全部商品をぶんぱいことをいけない。たおえば、法律や財政ですから。なぜいろいろな映画はアクセスは難しいわかっている(だれかポーランドでスーパー戦隊の映画映画館にほうしたがって…)、しかしなぜデジタル商品はシなければならない理由全然わかりません。たとえばなぜNetflixでアジアのドラマはあまり見えるか?なぜ東映は自分のYTチャネルゲオブロックをつかっているか。なぜ次の世界的な、自分を持っている定常YTチャネル始めましたか、わからない。自分の事業は好きにしろうルールで営むことできる、でも時々このルールはこの事業をけがようになる。

 

この言葉の意味は「自分の商品を制限する場合は海賊の数が増えている」だ。このエントリーのまだ言った調査は「一番大きな合法的のところダウンロードをする人グループはファンだ。」と言った。その人達は号保的ところありませんよ!いつも払わないひ同じように扱うのは間違いです。実はたくさんファンは合法的のコピーほうしたがってだ!


さあ、特撮を合法的に見るところの質問に対する答えは、「みんなも見ることで」に変わりはない残念ながら、定期的に東映のYTチャンネルや、ニュースページはいりたりつぎのシリーズの新しいストリームをさがしたり方法のする方ない。もっと正確な答えはいただきませんか。だ利用できないシリーズや映画はどうですか

正確に、今日はいい天気ですね?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz