Cyborg 002 figure in Ishinomaki, pref. Miyagi, Japan. Source: selfmade photo |
W poprzednim wpisie pobieżnie poznaliśmy początki historii Cyborg 009 i tego, jak Mistrz Ishinomori wpadł na sam pomysł serii. Pokazałem też dlaczego dzieła Mistrza, choć genialne i uznane w Japonii, pozostają poza nią w cieniu innych produkcji. Jedną z unikalnych przyczyn dla Cyborg 009 pozostaje historia wydawnicza samej mangi i zawirowania związane z historią. Te zaś są dość skomplikowane iż aby wpis nie urósł zbytnio (i – szczerze pisząc – aby było materiału na dziewięć wpisów), omówimy sobie temat w częściach. Zaczynamy więc dziś od pierwszej fazy tej historii.
In the last entry, we quickly get to know the beggining of Cybbor 009 story and how Master Ishinomori go the idea for the series. I also has shown why Master’s creations, even if genius and know in Japan, are foreshadowed by other creations. One of the unique reasons for Cyborg 009 is publishing story of the original manga and the story related problems. And because these are too complicated for one entry (and to be honest – we need 9 of them), we will discuss the topic in parts. Today we start with phase one of the that story.
先のエントリー, ささっとにサイボーグ009の歴史の始まりと石ノ森先生のはこれの作った方を説明してあげた。先生の作品なぜ日本には有名な、でも、世界にではないを見せてあげた。多分、一番説明は、マンガの出版履歴。これは難しいから、このトピックのはパートに分ける。今日は、フェズ1をはじまろう。
Jak napisaliśmy ostatnio, sam pomysł powstał w roku 1960, ale pierwsze rozdziały ukazały się dopiero w roku 1964 i od samego początku nie szło łatwo. Dość powiedzieć, że lista rozdziałów na Wikipedii nie uwzględnia wielu faktów i różnic w kolejności, które są znane i istnieją między różnymi wydaniami, oraz części rozdziałów! Co więcej, historia cyborgów miała się bowiem skończyć już po czwartej historii – The Mythos Cyborgs – w wyniki różnic pomiędzy Mistrzem, a nowym redaktorem naczelnym, co skończyło się wymuszonym i przyspieszonym końcem tej historii i pierwszą przerwą w wydawaniu we wrześniu 1965 roku. Wisienką jest powstałe wtedy kilka, pomniejszych historii, których umieszczenie pomiędzy czterema, głównymi stanowi problem edytorski z różnych względów.
Mistrz powrócił do tytułu już w 1966 roku i w nowym wydawnictwie, Kodansha, od alternatywnej historii powstania bohaterów, bardziej pod powstający podówczas film, a więc niekanonicznej. Historia toczyła się dalej w opowieści The Underground Empire of Yomi, która ówcześnie kończyła przygody Cyborgów i – ze względu na cliffhanger i kanoniczne wątpliwości – pomijała w swoich odniesieniach The Mythos Cyborgs, a wszelkie artykuły o serii traktowały historię Vietnam jako jej bezpośredni poprzednik. Według Internetów, Mistrz Ishinomori miał kiedyś bowiem na nowo opowiedzieć tą cześć i dać jej odpowiednie zakończenie, więc jej status był ówcześnie tak jakby w zawieszeniu. Jednakże z powodów licznych głosów fanów serii, którym nie spodobało się zakończenie nowej historii, Mistrz został „zmuszony” do powrotu do serii już po dwóch miesiącach, ale już nie w Kodanshy, a w Akita Shonen.
Tam też powstały kolejne historie. Opowieść Mistrz zamierzał podówczas zakończyć w historii Angels, ale ostateczne zakończyła się ona cliffhangerem i informacją dla fanów o potrzebie czasu ze strony Mistrza na jej dokończenie.
Powrót nastąpił w październiku 1969 roku w Mushi, alternatywną wersją Angels stanowiącą pierwszą część, trzy częściowej historii the Battle of the Gods. Niestety, z powodu anachronicznego sposobu opowiadania, nawału pracy, narzekań fanów na ogólną strukturę (i jedną ze scen), również i ta historia zakończyła cliffhangerem. Sama historia często bywała nie umieszczana w wydaniach zbiorczych z różnych powodów, choć głównie z powodu faktu iż z planowanych trzech części, ukazała się w większości tylko pierwsza, Angels.
I to powiedziawszy, mamy w zasadzie skrót pierwszych i największych, problemów wydawniczych serii do mniej więcej 1970 roku. Już te kilka akapitów, może wam powiedzieć jak wielki problem stanowi jakiekolwiek wydanie tej mangi. Nawet te anime, które podjęły temat (o tym innym razem) musiały jakoś to uporządkować, aby historia była spójna. Potem było już troszkę gorzej z czasem. W 1971 roku Mistrz przecież pracował nad Kamen Riderem (sezony regularnie wychodziły aż do 1975), a międzyczasie powstały przecież inne seriale jak Jinzou Ningen Kikaider, Kikaider 01, Kaiketsu Zubat, Inazuman czy Inazuman F, a Mistrz powrócił do mangi właśnie po tym okresie (ale o tym nie dziś).
Niemniej jednak, należy zwrócić uwagę na kilka elementów. Cyborg 009 jest pierwszym, japońskim zespołem superbohaterów. W Stanach było już kilka innych zespołów wcześniej. Nie byli pierwszymi, fikcyjnymi cyborgami (te pojawiły się już w XIX w.) ani pierwszymi cyborgami w Japonii (wyprzedził ich 8 Man w 1963), ale wyprzedzili swoje czasy czymś, co w światowej popkulturze pojawiło się dopiero dekadę po nich w Giant Size X-Men: międzynarodowy zespół, w którym ludzie różnych ras i narodowości stanowili jeden zespół, a postacie ras innych niż kaukaska nie byli postaciami tła i epizodycznymi. Cyborg 001 jest Rosjaninem (i do tego niemowlakiem), 002 to Niemiec, 003 to Francuska (jedyna kobieta w zespole), 004 to Amerykanin, 005 Indianin, 006 Chińczyk, 007 Brytyjczyk, 008 Afrykańczyk (Kenijczyk lub mieszkaniec Wybrzeża Kości Słoniowej, zależnie od wersji) i 009 Japończyk. Owszem, można powiedzieć, że rola kobiet w zespole jest nadal typowa jak na tamte czasy, ale prawdę powiedziawszy, 003 choć nie ma „imponujących” mocy, to jednak w różnych historiach jest bardzo użyteczna z tym, co posiada. Jeśli spojrzycie właśnie na wspomnianych wcześniej X-Men, to oryginalny skład z pierwszej historii jest niemal identyczny jeśli chodzi o narodowości i płeć (Amerykanin, Afrykanka, Rosjanin, Indianin, Kanadyjczyk, Irlandczyk, Niemiec i Japończyk). A krótko: ogólna kompozycja i pomysł były bardzo nowatorskie.
Również sama historia nie należała do spokojnych, bowiem już od samego początku poruszała poważne i trudne tematy, jak wyścigi zbrojeń, niewolnictwo, handel ludźmi czy czarny rynek. Dość powiedzieć, że tytułowe cyborgi to ludzie, których poddano operacji cyborgizacji, a Black Ghost nie wahał się tego czynić na dzieciach – 001 to niemowlę, a 003 była nastolatką! Co też odróżniało ją od innych historii o superbohaterach, była też mniej destrukcyjna. Jeśli porównacie historie zachodnie z tymi, różnica staje się oczywista: bohaterowie nie używają swoich mocy zawsze i wszędzie, a kiedy to robią nie zawsze jest dużo zniszczeń przypadkowych. Wynika to nie tylko z faktu, że nadal do pewnego stopnia są organicznymi ludźmi, co z oczywistych limitacji: po prostu skądś muszą mieć energię na ich korzystanie.
Różne elementy czy motywy występujące w tych historiach pojawiały się w wielu, późniejszych pracach. Nie tylko design postaci (jak modele 003 i 009) były re-używane, ale również elementy fabuły, które szczególnie potem widać w Skull Manie, a potem pierwszych seriach Kamen Rider. Mistrz najwyraźniej lubił tragiczne historie i rozterki, jakimi zarzucał swoje postacie. Wszystkie, znane nam, Jego większe utwory aż do Himitsu Sentai Gorenger miały tą cechę, a nawet w samych Sentai powróciła ona już w drugim sezonie, J.A.K.Q. Dengekitai. Lepiej to widać w jego innych serialach z tego okresu, zwłaszcza w Kamen Rider v3, Amazon, Stronger albo Jinzou Ningen Kikaida i Kikaida 01.
I to mniej więcej streszcza nam początki i ogólny wydźwięk serii do 1970 roku. Ale co istotne, zanim Mistrz do niej powrócił, zadziało wcześniej coś jeszcze. Anime. Więc zanim wrócimy do mangi, opowiemy sobie o pierwszych anime. Ale to następnym już razem.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Like we have written previosly, the idea for series came to life in 1960 but first chapters were published in 1964. And since the beggining it wasn’t piece of cake. It will be enough to said that chapter list on Wikipedia does not show many facts and differences in their order which are know and definelty exists between various, publising versions. Even more to say, the story of Cyborgs was forced to end after for story Event- The Mythos Cyborgs – due to differences between Master and Editor in Cief. In the end, Master was forced to end story quickly and manga has entered into hiatus for the first time in september 1965. The cherry on the top are few, created back then, stories who are hard to put between the main one four. Those are main, editorial problem for various reasons.
Master has came back to the title in 1966 in new pubblishing house, Kodansha and he has started with new origin story which was more fit for upcoming anime movie. And the changes done there make it non-canon story. The main story was continued in next arc – The Underground Empire of Yomi – which, up to the time, were the final story arc of the cyborgs and due to earlier cliffhanger and canonical questions, was ommiting any refferences to The Mythos Cyborgs Story arc. Even all paper articles back then were treating Vietnam Story arc as previous one in place of Mythos Cyborgs. According to my findings in Internet, Master Ishinomori was suppoused to re-tell that story in the future. In the end, He never did. Also, due to fans disliking the ending of the Yomi Arc, Master was forced to came back to the manga, but this time not in the Kodansha but in Akita Shonen.
That house has published next chapters. Master was planning to end the story in the story arc named Angels, but it – once again – has ended with cliffhanger and note to fan that he needs more time to finish it.
The return came in october of 1969 in Mushi publishing house with alternative version of Angels which was 1st part of greater arc, The Battle of the Gods. Unfortunetly, due to anachronic storytelling, lots of works and overall fan dissatisfaction on general story structure (and one, particular scene), the story has ended with another cliffhanger. That version of the story is often ommitted in various version of the manga – mainly due to fact being part one of three.
And that summarize the manga story up to 1970. Just those few paragraphs are showing how big problem is any attempt of pubishing this manga. Even those anime which picked the problem had to do some cleaning to make story clear. After that, it was even worse. Master in 1971 was working on Kamen Rider, up to 1975, and series like Jinzou Ningen Kikaider, Kikaider 01, Kaiketsu Zubat, Inazuman or Inazuman F coming in between. And Master has come back to manga after this period (story not for today).
However, few elements are in need to explanation. Cyborg 000 is 1st, Japanese suerhero team. USA has some earlier but still. There wern;t 1st cyborgs in fiction (1st one were in XIX century) and even in Japan (8 Man was published in 1963) but they were ahead of their times in something which worldwide popculture has seen for the first time a decade later after them in Giant Size X-Men: a multinationial and multiracial team where each member is important and not just a background character. Cyborg 001 is a Rusian baby, 002 is German, 003 French (and only girl in the team), 004 American, 005 Native American, 006 Chinese, 007 British, 008 Africa (either Kenya or Ivory Coast – depends of the story version) and 009, Japanese. Yep, the women role in team is still typical for that time but to be true, 003 does not have impressive powers but still they are very usefull and well written. Even compared to mentioned earlier X-Men, thier 1st international team was similar in composition (American guy, African girl, Russian guy, Native American guy, Canadian guy, Irish guy, German guy and Japanese guy). In short: general composition and idea were very innovative.
Even the story was a bit different. It wasn’t piece of cake and from the beggining was full of hard topics like armaments race, slavery, human trafficking or black market. The titular cyborg were kidnapped people who were experimented on! The Black Ghost organisation did it to children (001 is baby and 003 a teenager!). Even more – the story was less destructive compared to western. Reasons is simple: cyborgs do not extensively use ther powers due to fact them being part humans and energy consuption of them using it.
Many story elements will be coming up in other stories and ideas. It does not limits to 009 and 003 designs but similar plots in Skull Man and later in Kamen Rider Series. Master, I think, propably just liked that type of tragic storytelling. Up up to Himitsu Sentai Goranger, all major stories has some similarities. And even in Sentai series, it came up right in season 2, J.A.K.Q Dengekitai but is more visible in other series of that time, like Kamen Rider V3, Amazon, Stronger or both Kikaider series.
And that would be the end of this part of story up until 1971. But, what is also important, before Master has came back to manga, soething else has happened: anime. But that will be in next entry.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
最近書いたとうりに、マンガのアイディアは1960年に始めた、でもチャプターは1964年に初めてこうかいされた。始まりに、簡単っじゃないんだった。今まで、マンガは色々なバージョンがある。しかし、Wikipediaチャプターのリストは色々な情報をましがっている。たとおえば、全部バージョンのチャプターリストは同じじゃないんだ。でもWikipediaこれをスキップした。そのうえ、先生はサイボーグの4番目ストリ、『ミュートス・サイボーグ編』、あとで終わるよていした。先生と編集長(へんしょうちょう)どうすえればこと違ったから。だから、マンガは1965年の9月にファースト休止を始また。そのうえ、もう問題をあわれた。先生はこのときに、いくつか、小さいなストリを書いた。でも、メインストリ、どこで行ってうるのはまだ難しいだ。
先生は1966年にマンガこだんしゃという出版社(しゅばんしゃ)に戻った。このとき、アニメは作って進んだから、先生は新しい始まりを書いた。しかし、これはノンーカノンだ。サイボーグのストリは『地下帝国ヨミ編』というストリに続けて終わった。このストリ、『ミュートス・サイボーグ編』ストリは省いた(はぶいた)。クリフハンガーとカノンの疑いから。そして、みんなは『ミュートス・サイボーグ編前のストリ、『ベトナム編』、は『地下帝国ヨミ編』前のストリと思った。インタネットに先生はもう一度『ミュートス・サイボーグ編』s書くつもり情報を見つけた。しかし、ファンは終わりだいきらいだったから、2月間あとで、先生はもう一度あきたしょねんという出版社(しゅばんしゃ)マンガに戻った。
次のストリを書いた。このときに、先生は『天使編』というストリに終わるつもりだった。でも、このストリまたクリフハンガーで終わった。先生はファンに「私はもう少し時間をかかる」書いた。
先生は1969年の10月むしという出版社(しゅばんしゃ)に戻った。『天使編』は新しいストリ、『神々との戦い編』、パート1になった。しかし、時代錯誤(じだいさくご)と時間がないんだとファンは新しいストリ好きじゃないんことと、またはほかのクリフハンガーになった。このストリは色々な単行本はこうかいさせらない。理由は、先生が『神々との戦い編』パト1だけ書いたかも。
これはマンガの出版履歴1970年まで纏める。これはサイボーグ009一番大切な出版の問題を簡単に見せてやろう。アニメは色々にこの問題を解決する(かいけつする)ー次にこれを説明して上げろう。あとで、先生は時間が少しになった。1971年-1975年、仮面ライダーを作っていった。そのあいだ、ほかのドラマを作った。たとえば、人造人間キカイダー、キカイダー01、快傑ズバット、イナズマン、イナズマンF。先生はこの時間あとで、マンガにもどった。
しかし、マンガは色々な面白いエレメントがある。サイボーグ009は日本の最小スーパーチムだ。米国に数チム前にある。009世界に最小のサイボーグではない(最小サイボーグのはXIX時代に始まった。)。日本も同じ(8マンは1963年に見えた)。しかし、サイボーグ009は世界のポップカルチャー10年前に大切なことあった。国際的なチム。世界に、Giant Size X-Menというマンガ最小にあわれた。そのうえ、この全部チムのメンバーは主人公ようないる!001ロシア人(そのう、赤ちゃんも)だ。002のはドイツ人;003、フランス人の女性;004、アメリカ人;005、アメリカ先住民人;006、中国人;007、イギリス人;008、アフリカ人;009日本人だ。はい、女性のことはまだちょっと…はい、003のパワーポでっかくない、で超有意義(ちょうゆういぎ)だ。そのうえ、Giant Size X-Menのチムはそろそろ同じだ:アメリカ人とアフリカ人の女性とロシア人と アメリカ先住民人とアイリッシュマンとドイツ人と日本人。簡単に言えば、イノベーターなだった。
実は、ストリは静かじゃないんだ!始まりから、難しい問題について。たとえば、武器レース(ぶきレース)や奴隷制(どれいせい)や人身売買(じんしんばいばい)や闇市場(やみいちば)や。そのうえ、全員主人公はブラックゴーストおかげに改造人間になった。しかし、001はあかちゃん!003はティーンエージャー!そのうえ、西洋のスーパーヒーローのストリはサイボーグ009よりもっと破壊的な(はかいてきな)だ。サイボーグ009のヒーローはよくサイボーグの力全然使えない。使えば、破壊ことは少ない。理由は簡単だ。サイボーグはまだ人間だ。そして、サイボーグの力はエナジーを使うから。
色々なサイボーグ009エレメントは先生の他の索引見えている。003と009デザインや。スカルマンと仮面ライダーのストリはサイボーグ009のストリちょっと同じだった。先生はトラジックストリが好きだと思う。秘密戦隊ゴレンジャーから、私は敷いている先生のの作品、全部でっかいのこのエレメントがある。戦隊シリーズ、シーズン2番目、ジャッカ電撃隊、もある。仮面ライダーV3も。アマゾンも。ストロンガも。2つキカイダーのシリーズ。だから、サイボーグ009は先生の一番必要な作品だ。
これは、サイボーグ009履歴1971まで、集まる。しかし、先生はマンガに戻った前に、他の必要なことを行った。アニメ。でも、次にこれについてを書く。
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz