Pełen zestaw na dzień dzisiejszy. Full set up to today. 今からフールーセット。 |
Some time ago... Like really really much some time ago I got a news
that they are making an MLP RPG game. And then I forgot about it. At Magnificon
I not only got to know that the game was already published but also that we've
got a polish version too. And that is how I met one of the funniest and best
RPG system ever.
昔の時。。。昔々の時わたくしはマイリトルポニー〜トモダチは魔法〜のロールプレイングゲーム(RPG)作って始めたこと始めてわかりました。それからわたくしはそれを忘れていました。Magnificonのコンベンシオンにいった後でこのゲームをできたを知って始めました。そしてポーランド語のベルシオンもあります。これは一番楽しいと一番RPGシステムわたくしがしっています。
Wszystkie zdjęcia pochodzą z własnej kolekcji. Wszystkie prawa zastrzeżone.All photos comes from my own collection. All rights reserved.全部写真は自分コレクションです。すべての権利予約.
Dobrze się zastanówcie: mówimy o książkowej
RPG w świecie kucyków. O grze skierowanej do nawet czteroletnich dzieci, które
czytać nie umieją i mogą mieć problemy z liczeniem i których nie uczy się bicia
się. Spędziłem kilka godzin na tym, by zastanowić się jak ciężkim mogłoby być
stworzenie RPG dla dzieci i biorąc pod uwagę znane mi systemy, wydawać by się
mogło, że to zadanie trudne.
Kiedy
pisałem wpis o Baldur's
Gate napisałem, że dorabianie historii do
mechaniki kończy się źle. I to nadal jest prawda. Sercem każdego systemu RPG jest to, że masz jakiś świat i
dziejącą się w nim historie i to, trzeba ubrać w jakąś mechanikę - konkretniej,
w jakieś zasady pozwalające na symulowanie świata. Dlatego zasady D&D czy Cortex nie oddadzą kucyków,
tak jak nie da się zagrać Zewu Cthulu tak dobrze na zasadach Warhammera. I również dlatego nie lubię
przenoszenia mechanik w konkretne światy np. D20 w postaci Mutants and
Masterminds czy D20 Modern. To
nigdy nie działa tak dobrze, jakby mogło, co nie znaczy, że nie są to systemy,
z których nie da się czerpać radości. Jednakże światy są tam więźniami
mechanik.
Equestria
postawiła na tą zasadę. I na grę dla dzieci. Maksymalnie prosto i maksymalnie
kucykowo. To pierwszy, znany mi system, który stawia na czysty role-play jakiejkolwiek postaci,
jaką sobie wymyślisz, jednocześnie zostawiając magię rzucania kośćmi. Widziałem
kucykowego Thora i kucyka, który walczył przy pomocy gumy do żucia. Kucyka
mistrza origami i rozłupywacza orzechów.
Podręcznik - tył.
Main Guidebook - back.
メインガイドブック
- 後面
|
Podręcznik podstawowy do Equestrii jest formatu i objętości typowego podręcznika. Jego przeczytanie i zapamiętanie zasad zajęło mi więc około pół godziny, co znaczy, że starsze dziecko jest wstanie zrobić to w jedno popołudnie po szkole. Zasady są tak proste, że chyba każdy czterolatek z pomocą osoby dorosłej będzie wstanie je zrozumieć na tyle, by móc grać i czerpać radość. To najbardziej przejrzyste i proste zasady jakie kiedykolwiek widziałem. Nadal przygodę musi im poprowadzić ktoś starszy, np. rodzic albo wujek - rola mistrza gry wymaga jednak trochę więcej. Stworzenie postaci kucyka zająć może dorosłej osobie pięć minut. Więcej, jeśli chce się popisać artystycznie przy tworzeniu rysunku. Dziecku zajmie to dłużej, ale zamiast zwykłego spisywania cyferek i ekwipunku, zamieniono to w zabawę: w narysuj swego kucyka.
Najważniejszą
cechą tego podręcznika jest fakt, że w zasadzie jest jedyną, poza kostkami*,
potrzebną rzeczą do zagrania. Nie potrzebny jest osobny bestiariusz ani podręcznik
dla mistrza gry. Nie potrzeba osobnych kompendiów wiedzy i opisów świata.
Podręcznik co prawda wprowadza kilka list, np. talentów czy słabostek, ale nie
są to listy zamknięte. Pośród wszystkich zasad podanych w podręczniku, nie
podoba mi się tylko rozwój postaci. Jest zbyt szybki oraz co istotne, zakłada,
że z postacią musimy się rozstać po określonej liczbie przygód. Jest jednak
dostosowany do sposobu, w jaki działa mechanika gry. Oczywiście można spokojnie
rozwlec przygody na kilka sesji, ale wolałbym jakiś powolniejszy system.
Kreatywność
ludzka pozwala rozegrać z nim przygody zarówno na poziomie dziecka, jak i w
pełni poważnie, na poziomie dorosłej osoby. Mogę rozegrać przygodę o
przygotowaniu urodzinowego przyjęcia jak i kampanię wojenną. Jest to
najbardziej elastyczny system pod tym kątem. Mechanika w żaden sposób nie
wymusza na nas konkretnego stylu gry jak i nie zmusza nas do ogrywania świata
kucyków w różowym wydaniu. Kiedy grałem w D&D 4ed nie miałem poczucia
postaci. Gra toczyła się od starcia do starcia, bo w zasadzie taka była ta
mechanika: całość postaci to były bitewne statystyki. W Equestria nie widzę
takowego zagrożenia. Sposób w jaki rozegramy historię i to jaka ona będzie nie
jest w wymuszony zasadami, a raczej zdrowym rozsądkiem.
Polskie
wydanie od Black Monk Games ma w zasadzie tylko cztery błędy: trzy cyfrówki i
jedno ctrl+c/ctrl+v za dużo. To niewiele. Całościowo więc jest to dobrze
wykonana praca.
Co
więc pozostaje mi zrobić? Jacyś chętni pokopytkować?
*Choć tabele losowych wyników w
podręczniku to ciekawe rozwiązanie, to jednak z rzucaniem kostkami związane są
swoiste emocje. Dlatego uznaję je za element niezbędny.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑
ENGLISH↓
日本語↓
Think
carefully about it: we are talking about table-top RPG in the world of ponies.
A game made for 4 years old kids who can't read, may have problems with numbers
and whom we can not learn how to fight. I spend few hours on thinking how hard
It would be to make such game. Judging by know to me system, it would.
I
once said that creating stories that fit certain set of rules ends badly in
RPG. That is my RPG principle and it is still true. The core of every system is
that you have a world and the stories that take place whitin it. And now you
have to cover that with some rules - to be more specific: to set up some rules
that simulate that world. That is why D&D or Cortex rules set won't give us
good pony world just like Call of Cthulu can't be played as much good as it is
on Warhammer's rules set. And that is why I do not like when somebody moves some
rules set into certain world like Mutants and Mastermind or D20 Modern version
of D20 rules set. It is not working well as it could. It does not mean that
you can not have fun with such systems. However those worlds are just slaves to
their rules set.
Luckily,
Equestria bet on my principle and on making RPG game for kids. Maximum
simplicity and as much pony way as it could be. This is 1st know to me RPG
rules set which bet mostly on role-play of any character you can imagine. And
yet, they bring also the magic of dices. I've seen a pony version of Thor and a
pony who fought with bubble gum. A pony origami-master and a nut cracker.
Equestria's
main guidebook is a standard format and is not larger than usual ones. It took
me halv of hour to read it and memorize it so an older kid can do it whitin one
after school time. The rules are so simple that propably every four years ol
child can understand them with the help of an adult person and have fun with
them. Those are cleariest and easiest rules I've ever read. Still a game master
must be and older person like mother or uncle. An adult person can create a
pony within five minutes - a bit longer if you spend more on artistic part of
it. For a child it takes a bit longer but still ot is nothing similir to writitng
some numbers and equipment. Its a game of draw your pony.
The
best part of the book is that beside the nessecity of having the dices* it is
only ting you have to have to able to play. No separate bestiary or Gamemaster
guidebook. No guidebook to the world. To be honest, main book has some listed
things to choose with (like talent of quirks lists) but they are open ones. The
only bad thing to me is the level up process which is to fast and forces you to
abandon your pony very soon, afer set number of aventures. Still it fits the
rules set, but it's definitely to fast.
The
Human creativity enables us to play any king of adventure: the one for kids and
some more serious. I can make a story about birthday party or an war game. The
best elastic system ever. The rules does not forces us to play it any, specific
way - especially the pony kind of world. I once had a game in 4ed of D&D
system. I did not felt my character. The game was a set of fights because the
rules forced us to do such: a character sheet was mostly battle stats. In
Equestria i do not see such kind of danger. The way you are going to play the
story is up to you. A common sense not the rules sets the way.
What
can I say more? Any one want to clobber with hooves?
*The main book has a set dice
roles, if you do not have dices. Interesting solution but still rolling your
dices is so fun that I think its obligatory to use dices.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑
ENGLISH↑
日本語↓
これをよく考えてください。私たちはマイリトルポニーのRPGについてはなします。あのゲームは読むをできないと数えるをできないこどもにむけです。わたくしはこのゲームを使うことは難しいかどうか数時間に考えました。わたくしの知っているシステムを考慮に入れると、この作業は難しいようです。
あの日わたくしはRPGにルールセット作ったあとでストリを作ることはむだなことです。これはまだ本当です。すべてシステムのコアはワールドとこれの中の行うストリです。これを持てばシステムの自分のルールセットを作ってはじめてできます。だからD&DルールセットやCortexルールセットマイリトルポニーワールドよくできません。同じくWarhammerルールセットはCall Of Cthuluよくできません。そして今にあるルールセットをほかのワールドに使うこと(たとえばD20ルールセットはMutants and Masterminds やD20 Modernに使いました。)きらいです。このときワールドはルールセットのどれいです。
しかしEquestriaはわたくしのルールを使いました。ポ二ワールドと簡単ルールを使いました。このシステムは100%ロールプレインだけです。プレーヤーは全部ポ二のアイディア使えます。わたくしはポ二のThorや折り紙ポ二やガムポ二やくるみ割り人形ポ二やを見ました。
EquestriaのガイドブックはほかのRPGガイドブックのサイズ同じです。わたくしが全部読むのは半分かかりました。だからこどもは学校あてで読めるとおもいます。そしてルールセットは簡単ですから4歳のこども分かるます。しかしまだちょっとてつだうことはいいです。これは多分いちばん簡単ルールセットだとおもいます。しかしまだゲームマスターの役割はこどもに難しすぎるです。ポ二を作ることは5分かかります。これは自分のポ二を書けることです。
このガイドブックのいちばんことはこれとダイス*を持たなければなりません。ほかの本を持っているはぜんぜひつようんありません。ゲームマスタガイドブックない。モンスターガイドブックない。わたくしはレベルアップルールセットだけ好きじあないです。早すぎるです。
このシステムを使うことはいろいろなストリタイプを作ります。たとえば誕生日のパーティーや戦争やもういいです。全部はプレーヤーによってです。たとえわたしはD&D4edを使うとき自分のキャラクターを気持ちありませんでした。全部ストリはバトルからバトルまでですから。キャラクターシットはバトルス統計ですから。Equestriaにこれわいつもおこないません。
さあ。。。だれがEquestriaを使うことはほしいですか?
*ダイスをつかういけません。ガイドブックはテーブルロールダイスありますから。でもダイスロールは魔法の気持ちありますからわたくしダイスをつかうのは知らなければなりません。
*ダイスをつかういけません。ガイドブックはテーブルロールダイスありますから。でもダイスロールは魔法の気持ちありますからわたくしダイスをつかうのは知らなければなりません。
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz