Search this blog/このブログの中でさがす:

środa, 10 kwietnia 2024

Cyborg 009 - Manga pt. 3 サイボーグ009のマンガパート3

 

Cyborgs 005 and 001 figure in Ishinomaki, pref. Miyagi, Japan. Sorce: selfmade photo


Mamy już za sobą cała historię Cyborg 009 aż do początku lat 90 XX w. Pozostaje więc omówić ostatnią kwestię, która zapowiedzieliśmy ostatnio: podsumowanie problemów związanych z mangą na przestrzeni lat w sposób klarowniejszy, niż ich komunikowanie to tu to tam.


We've already covered the entire history of Cyborg 009 up to the early 1990s. What remains is to discuss the last thing we announced recently: summarizing the problems associated with the manga over the years in a clearer way, rather than communicating them here and there.


1990 年代初頭までの『サイボーグ 009』の歴史についてはすでに説明してきたので、もうちょっと話した問題だけ残った:簡単に、漫画の全悩みを説明。



W tym pisie używam trzech języków w kolejności Polski, Angielski i Japoński.
I use three languages in this entry with and order of Polish, English and Japanese

このエントリーで3国語を使いました。順番はポーランド語、英語、日本語です。


Kiedy próbowaliśmy krótko spisać listę owych, narodził się problem: Zwykłe wypunktowanie było niejasne. Dopiero perspektywa czasu pozwoliła nam na przedstawienie Wam jej w sposób prosty i jasny. Oto więc najistotniejsza chronologia z tym związana:


  • 1964-1967: powstanie mangi i jej pierwsze, kanoniczne zakończenie w Underground Empire of Yomi.

  • 1967-1969: wymuszony powrót do tytułu oraz pierwsza próba zakończenia mangi historią Angels.

  • 1969-1970: druga próba zakończenia serii historią Angels/Battle of Gods, zakończona cliffhangerem i przerwą w wydawaniu.

  • 1970-1975: Mistrz Ishinomori współtworzy wiele seriali telewizyjnych, poczynając od pięciu sezonów Kamen Riders (1971-1975) i dwa Super Sentai (1975-1977) po inne, takie jak Kikaider (1972) i Kikaider 01 (1973), Inazuman (1973-4) i Inazuman Flash (1974) czy Robotto Keiji (1973).

  • 1977-1981: powrót do serii i kolejna próba zakończenia serii przerwana przez anime z 1979.


Co warto również dodać, pomiędzy powstało również wiele innych tytułów jak Sarutobi Ecchan (manga i anime) czy Henshin Ninja Arashi (serial TV), a w późniejszych latach kolejne, jak Ganbare! Robocon czy Bishoujo Kamen Poitrine (czyt. połatorin).


Kiedy patrzymy na to krótkie kalendarium, dodając to produktywność Mistrza, to od razu klaruje się nam przyczyna przygód związanych z Cyborg 009. Cechą charakterystyczną wielu japońskich dzieł jest ich skończoność. Nie inaczej miało być tutaj: bezpośrednią przyczyną problemów było wymuszenie na Mistrzu kontynuacji w roku 1967. Wszystko, co było później miało różne problemy. Po pierwsze, sam Mistrz i fani nie byli zadowoleni z tego jak toczy się historie w Angels i Battle of Gods, a kilka wątków czy wydarzeń było dziwnych i dawały poczucie iż Mistrz jest zmęczony tytułem.

Drugi powód wymaga dojaśnienia dla ludzi z spoza kręgu kultury japońskiej oraz tych, którzy ją choć trochę lepiej znają. Komiksy amerykańskie wychodzą w trybie miesięcznym, a mangi tygodniowym. I jak w przypadku USA, jeden komiks rysuje i często tuszuje jedna osoba, tam mangę rysuje cały zespół ze względu na fakt iż sam twórca (czyli często scenarzysta + rysownik) nie jest wstanie w jeden tydzień tyle narysować. W zależności od złożoności strony i od artysty, w obu przypadkach jedna, czarno-biała strona, może powstawać od 1 do 3 dni. Asystenci w przypadku mang są więc niezbędni, aby utrzymać tempo 18 stron na tydzień.

Innymi słowy, powstanie komiksów jest czasochłonne. A poza samym rysowaniem, dochodzi również planowanie historii oraz inne aktywności. A w przypadku Mistrza również zaangażowanie w inne dzieła, w tym swoją drugą perłę w koronie, Kamen Riders. To na potrzeby tego serialu stworzył on krótką mangę Skull Man, by pokazać twórcom swój zamysł. Mistrz był bardzo zapracowany, co – patrząc po ilości dzieł, jakie stworzył jest oczywiste – i to w konsekwencji zrodziło trzecią przyczynę, wraz z połączeniem z pierwszą.

Większość artystów cierpi na tą przypadłość. Jest nią zastój artystyczny: swoista blokada mentalna nie pozwalająca na dalszą pracę nad danym dziełem. Nie możemy mówić tutaj o braku weny: tej miał Mistrz pod dostatkiem. Sami popatrzcie: w posiadanej przez nas wydaniu mangi od Media Factory,

  • tomy 1-10 z okresu 1964-1967 kończą się Underground Empire of Yomi

  • tomy 11-16 z okresu 1967-1970 wieńczą Angels i Battle of Gods, dwie nieudane próby zakończenia mangi

  • tomy 17-21 z okresu 1977-1979 kończą się Undersea Pyramid, która miała być kolejnym zakończeniem, ale przerwanym przez anime

  • W kolejnych dwóch latach, powstały historie zawarte w tomach 22-34

  • ostatnie dwa tomy to lata 80 i one shot z 1992 roku.

Wniosek jest jeden: objętościowo, ponad połowa mangi powstała przez niecałe trzy lata w 1979-1981 z ~13 lat, kiedy manga była wydawana. To świadczy o tym, że nie było problemów z tworzeniem historii, ale z sfinalizowaniem mangi.

Jeden z użytkowników Reddita, określił ta sytuację w następujący sposób, który to dobrze podsumowuje: Mistrz spędził lata na szukaniu idealnego zakończenia mangi, które już miał. W latach sześćdziesiątych fani, a tym bardzie japońscy, nie byli przyzwyczajeni do takiego rodzaju zakończenia, jakie dostali. Więc się zbuntowali. A Mistrz im uległ. I to go pokonało w tym tytule. Czasami bowiem lepiej pozostawić kontynuację w domysłach.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑ 
ENGLISH↓
日本語↓

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

When we tried to briefly list them, another problem has rised: simple list was unclear. Only the POV of time allowed us to present it to you in a simple and clear way. So, here is the most important chronology related to it:


• 1964-1967: creation of the manga and its first canonical ending in Underground Empire of Yomi.

• 1967-1969: forced return to the title and first attempt to end the manga with an Angels story.

• 1969-1970: second attempt to end the series with an Angels/Battle of Gods story, ending with a cliffhanger and a break in publication.

• 1970-1975: Master Ishinomori co-creates numerous television series, ranging from five seasons of Kamen Riders (1971-1975) and two Super Sentai (1975-1977) to others such as Kikaider (1972) and Kikaider 01 (1973), Inazuman (1973-4) and Inazuman Flash (1974) or Robotto Keiji (1973).

• 1977-1981: Return to the series and another attempt to end the series interrupted by the 1979 anime.

What is also worth adding, many other titles were also created, such as Sarutobi Ecchan (manga and anime) or Henshin Ninja Arashi (TV series), and in later years, others, such as Ganbare! Robocon or Bishoujo Kamen Poitrine (pronounced połatorin).


When we look at this short timeline, adding the Master's productivity, we immediately understand the reason for the problems associated with Cyborg 009. A characteristic feature of many Japanese works is their finitude. It was supposed to be no different here: the direct cause of the problems was forcing the Master to continue in 1967. Everything that came after had various problems. First of all, the Master himself and the fans were not satisfied with the way the stories in Angels and Battle of Gods were progressing, and several plots and events were strange and gave the impression that the Master was tired of the title.

The second reason requires explanation for people from outside the circle of Japanese culture and those who know it at least a little better. American comics are released monthly, and mangas are released weekly. And as in the case of the USA, one comic book is drawn and often inked by one person, while there the manga is drawn by the entire team due to the fact that the creator himself (i.e. often the screenwriter + illustrator) is not able to draw so much in one week. Depending on the complexity of the page and the artist, in both cases one black and white page can be created in 1 to 3 days. So manga assistants are essential to maintain the pace of 18 pages per week.

In other words, creating comics takes time. And apart from drawing, there is also story planning and other activities. And in the case of the Master, also involvement in other works, including his second jewel in the crown, Kamen Riders. It was for this series that he created a short manga called Skull Man to show the creators his idea. The master was very busy, which - considering the number of works he created is obvious - and this consequently gave rise to the third cause, conected to the first one.

Most artists suffer from this condition. It is artistic stagnation: a kind of mental block that does not allow further progress on a given work. We cannot speak of a lack of inspiration here: the Master had plenty of it. Take a look for yourself: in our edition of the manga from Media Factory,

• volumes 1-10 from the period 1964-1967 end with Underground Empire of Yomi

• volumes 11-16 from the period 1967-1970 conclude with Angels and Battle of Gods, two failed attempts to end the manga

• volumes 17-21 from the period 1977-1979 end with Undersea Pyramid, which was supposed to be another ending, but interrupted by the anime

• In the next two years, the stories contained in volumes 22-34 were created

• the last two volumes are from the 1980s and a one-shot from 1992.

There is one conclusion: in terms of volumes, over half of the manga was created in less than three years in 1979-1981 out of ~13 years when the manga was published. This shows that there were no problems in creating the story, but in finalizing the manga.

One Reddit user described the situation this way, which sums it up well: The master spent years searching for the perfect ending to the manga he already had. In the 1960s, fans, especially Japanese fans, weren't used to the kind of ending they got. So they protested. And the Master broke and came back. And that has defeated him in this title. Sometimes it's better to leave the story continuation to own imagination.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑ 
ENGLISH
日本語↓

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

これを簡単にリストする中に新しい問題生まれた。このリストはちょっと。。。タイムラインのみかたおかけで、全部わかった。じゃ、あのタイムラインはこれ:

  • 1964-1967:漫画を生む時そしてこれの『地下帝国ヨミ編』 で初めの終わりだった。
  • 1967-1969:タイトルへ強制的な戻ったこと。そして、『天使編』 で一番目終わりを試みた。
  • 1969-1970:『天使編』/『神々との戦い編』で二番目 終わりを試みた。あとで、漫画はクリフハンガー 終わった。
  • 1970-1975:石ノ森先生はいろいろなTVドラマを作った:仮面ライダーの5つシーズン(1971年~1975年)スーパー戦隊2シーズン(1975年~1977年)キカイダー(1972年)キカイダー011973年)イナズマン(1973年~1974年)イナズマンフラッシュ(1974)またはロボット刑事(1973)。
  • 1977-1981:タイトルに戻った。つぎのおわりを試みることは1979年アニメおかけで、できなかった。


さらに、『さるとびエッちゃん 』(漫画・アニメ)や『変身忍者アラシ』(テレビシリーズ)、後年には『がんばれ!!ロボコン』とか『美少女仮面ポワトリン』。

この短いタイムラインを見て、先生の生産性を追加すると、サイボーグ 009 に関連する問題の理由がすぐにわかる。多くの日本の作品の特徴は終わりがある。 ここでもそれは変わらないはずだった。問題の直接の原因は、先生は1967 年に漫画に戻ったことはこの理由だった。あとで、すべてことおを行った、いろいろな問題があった。まず、先生とファンといしょうにのは『天使編』と『神々との戦い編』というストーリーすきじゃなかった。そのうえ、いろいろストーリーエレメントは先生が漫画を疲れ里そうだった。

2番目理由は、日本の文化をわからない人ために説明は必要だ。アメリカの漫画は1ヶ月間発売している。しかし、日本のは1週間。そのうえ、アメリカで、漫画は一人だけ書いている。日本で、チーム。漫画の著者はよく自分でストーリーと書くことする。しかし、一人だけできない。1つページは一日から三日まで時間がかかっている。毎週間に18ページを書かなきゃ。だから、アシスタントは必要だ。

簡単に、漫画を作ることは多く時間がかかる。そのうえ、漫画を書くとストーリーを計画だけではない。そしょて、石ノ森先生いろいろな作品も作っていった。たとえば、自分の宝石、仮面ライダー。先生は忙しすぎるだった。これは、三番目理由を生まれた。

たくさんアーティストは時々にこの病気がある。芸術的な停滞だ。これは頭の中にぬりかべ妖怪住んでいるようなこと。アイディアないことは理由じゃなかった。これをみてください。私達のメディアファクトリー を持っているバージョンは:

  • 1964-1967年間、110単行本を書いた。終わりは『地下帝国ヨミ編』だ。

  • 1967-1970年間、11-16単行本を書いた。終わりは終わりは『天使編』と『神々との戦い編』だ。

  • 1977-1979年間、17-21単行本を書いた。終わりは『海底ピラミッド 』だ。

  • 19791981年間、22-34単行本を書いた。

  • 最後の2つ単行本は1982-1992に書いた。


漫画の半分は3年間に書いた。全年間は13年間。これは先生は漫画を書くに問題じゃなかった。最後の終わりだ。

ある Reddit ユーザーはこの説明した。先生はパーフェクト終わり多く年間探しているこれがそれをうまく要約しています。しかし、これもうある。1960年代、ファンはこのような終わりよく見えなかった。だから、怒った。あとで、先生は漫画にもどった。これは先生を負けた。時々に、一番続けりはないんな。


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz