Search this blog/このブログの中でさがす:

czwartek, 18 lipca 2019

Tails of Equestria: Puść wodze Fantazji.

Pełen zestaw na dzień dzisiejszy. Full set up to today. 今からフールーセット。
                 Kiedyś... tak jakoś bardzo dawno kiedyś, usłyszałem, że robią grę RPG z kucykami. A potem o tym zapomniałem. Na Magnificonie jednak dowiedziałem się, że nie tylko gra wyszła, co i ma już polskie tłumaczenie. I jest to jeden z najlepszych i najzabawniejszych systemów, jaki poznałem.

                Some time ago... Like really really much some time ago I got a news that they are making an MLP RPG game. And then I forgot about it. At Magnificon I not only got to know that the game was already published but also that we've got a polish version too. And that is how I met one of the funniest and best RPG system ever.

                昔の時。。。昔々の時わたくしはマイリトルポニー〜トモダチは魔法〜のロールプレイングゲーム(RPG)作って始めたこと始めてわかりました。それからわたくしはそれを忘れていましたMagnificonのコンベンシオンにいった後でこのゲームをできたを知って始めました。そしてポーランド語のベルシオンもあります。これは一番楽しいと一番RPGシステムわたくしがしっています。

Wszystkie zdjęcia pochodzą z własnej kolekcji. Wszystkie prawa zastrzeżone.
All photos comes from my own collection. All rights reserved.
全部写真は自分コレクションです。すべての権利予約.


       Dobrze się zastanówcie: mówimy o książkowej RPG w świecie kucyków. O grze skierowanej do nawet czteroletnich dzieci, które czytać nie umieją i mogą mieć problemy z liczeniem i których nie uczy się bicia się. Spędziłem kilka godzin na tym, by zastanowić się jak ciężkim mogłoby być stworzenie RPG dla dzieci i biorąc pod uwagę znane mi systemy, wydawać by się mogło, że to zadanie trudne.

                Kiedy pisałem wpis o Baldur's Gate napisałem, że dorabianie historii do mechaniki kończy się źle. I to nadal jest prawda. Sercem każdego systemu RPG jest to, że masz jakiś świat i dziejącą się w nim historie i to, trzeba ubrać w jakąś mechanikę - konkretniej, w jakieś zasady pozwalające na symulowanie świata. Dlatego zasady D&D czy Cortex nie oddadzą kucyków, tak jak nie da się zagrać Zewu Cthulu tak dobrze na zasadach Warhammera. I również dlatego nie lubię przenoszenia mechanik w konkretne światy np. D20 w postaci Mutants and Masterminds czy D20 Modern. To nigdy nie działa tak dobrze, jakby mogło, co nie znaczy, że nie są to systemy, z których nie da się czerpać radości. Jednakże światy są tam więźniami mechanik.

                Equestria postawiła na tą zasadę. I na grę dla dzieci. Maksymalnie prosto i maksymalnie kucykowo. To pierwszy, znany mi system, który stawia na czysty role-play jakiejkolwiek postaci, jaką sobie wymyślisz, jednocześnie zostawiając magię rzucania kośćmi. Widziałem kucykowego Thora i kucyka, który walczył przy pomocy gumy do żucia. Kucyka mistrza origami i rozłupywacza orzechów.
Podręcznik - tył.
Main Guidebook - back.
メインガイドブック -
Podręcznik - front.
Main Guidebook - front.
メインガイドブック -





















                 Podręcznik podstawowy do Equestrii jest formatu i objętości typowego podręcznika. Jego przeczytanie i zapamiętanie zasad zajęło mi więc około pół godziny, co znaczy, że starsze dziecko jest wstanie zrobić to w jedno popołudnie po szkole. Zasady są tak proste, że chyba każdy czterolatek z pomocą osoby dorosłej będzie wstanie je zrozumieć na tyle, by móc grać i czerpać radość. To najbardziej przejrzyste i proste zasady jakie kiedykolwiek widziałem. Nadal przygodę musi im poprowadzić ktoś starszy, np. rodzic albo wujek - rola mistrza gry wymaga jednak trochę więcej. Stworzenie postaci kucyka zająć może dorosłej osobie pięć minut. Więcej, jeśli chce się popisać artystycznie przy tworzeniu rysunku. Dziecku zajmie to dłużej, ale zamiast zwykłego spisywania cyferek i ekwipunku, zamieniono to w zabawę: w narysuj swego kucyka.

                Najważniejszą cechą tego podręcznika jest fakt, że w zasadzie jest jedyną, poza kostkami*, potrzebną rzeczą do zagrania. Nie potrzebny jest osobny bestiariusz ani podręcznik dla mistrza gry. Nie potrzeba osobnych kompendiów wiedzy i opisów świata. Podręcznik co prawda wprowadza kilka list, np. talentów czy słabostek, ale nie są to listy zamknięte. Pośród wszystkich zasad podanych w podręczniku, nie podoba mi się tylko rozwój postaci. Jest zbyt szybki oraz co istotne, zakłada, że z postacią musimy się rozstać po określonej liczbie przygód. Jest jednak dostosowany do sposobu, w jaki działa mechanika gry. Oczywiście można spokojnie rozwlec przygody na kilka sesji, ale wolałbym jakiś powolniejszy system.

                Kreatywność ludzka pozwala rozegrać z nim przygody zarówno na poziomie dziecka, jak i w pełni poważnie, na poziomie dorosłej osoby. Mogę rozegrać przygodę o przygotowaniu urodzinowego przyjęcia jak i kampanię wojenną. Jest to najbardziej elastyczny system pod tym kątem. Mechanika w żaden sposób nie wymusza na nas konkretnego stylu gry jak i nie zmusza nas do ogrywania świata kucyków w różowym wydaniu. Kiedy grałem w D&D 4ed nie miałem poczucia postaci. Gra toczyła się od starcia do starcia, bo w zasadzie taka była ta mechanika: całość postaci to były bitewne statystyki. W Equestria nie widzę takowego zagrożenia. Sposób w jaki rozegramy historię i to jaka ona będzie nie jest w wymuszony zasadami, a raczej zdrowym rozsądkiem.

                Polskie wydanie od Black Monk Games ma w zasadzie tylko cztery błędy: trzy cyfrówki i jedno ctrl+c/ctrl+v za dużo. To niewiele. Całościowo więc jest to dobrze wykonana praca.

                Co więc pozostaje mi zrobić? Jacyś chętni pokopytkować?



*Choć tabele losowych wyników w podręczniku to ciekawe rozwiązanie, to jednak z rzucaniem kostkami związane są swoiste emocje. Dlatego uznaję je za element niezbędny.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑ 
ENGLISH↓
日本語↓

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


                Think carefully about it: we are talking about table-top RPG in the world of ponies. A game made for 4 years old kids who can't read, may have problems with numbers and whom we can not learn how to fight. I spend few hours on thinking how hard It would be to make such game. Judging by know to me system, it would.

                I once said that creating stories that fit certain set of rules ends badly in RPG. That is my RPG principle and it is still true. The core of every system is that you have a world and the stories that take place whitin it. And now you have to cover that with some rules - to be more specific: to set up some rules that simulate that world. That is why D&D or Cortex rules set won't give us good pony world just like Call of Cthulu can't be played as much good as it is on Warhammer's rules set. And that is why I do not like when somebody moves some rules set into certain world like Mutants and Mastermind or D20 Modern version of D20 rules set. It is not working well as it could. It does not mean that you can not have fun with such systems. However those worlds are just slaves to their rules set.

                Luckily, Equestria bet on my principle and on making RPG game for kids. Maximum simplicity and as much pony way as it could be. This is 1st know to me RPG rules set which bet mostly on role-play of any character you can imagine. And yet, they bring also the magic of dices. I've seen a pony version of Thor and a pony who fought with bubble gum. A pony origami-master and a nut cracker.
Wnętrze. Sample pages. ガイドブックの中。
                Equestria's main guidebook is a standard format and is not larger than usual ones. It took me halv of hour to read it and memorize it so an older kid can do it whitin one after school time. The rules are so simple that propably every four years ol child can understand them with the help of an adult person and have fun with them. Those are cleariest and easiest rules I've ever read. Still a game master must be and older person like mother or uncle. An adult person can create a pony within five minutes - a bit longer if you spend more on artistic part of it. For a child it takes a bit longer but still ot is nothing similir to writitng some numbers and equipment. Its a game of draw your pony.

                The best part of the book is that beside the nessecity of having the dices* it is only ting you have to have to able to play. No separate bestiary or Gamemaster guidebook. No guidebook to the world. To be honest, main book has some listed things to choose with (like talent of quirks lists) but they are open ones. The only bad thing to me is the level up process which is to fast and forces you to abandon your pony very soon, afer set number of aventures. Still it fits the rules set, but it's definitely to fast.

                The Human creativity enables us to play any king of adventure: the one for kids and some more serious. I can make a story about birthday party or an war game. The best elastic system ever. The rules does not forces us to play it any, specific way - especially the pony kind of world. I once had a game in 4ed of D&D system. I did not felt my character. The game was a set of fights because the rules forced us to do such: a character sheet was mostly battle stats. In Equestria i do not see such kind of danger. The way you are going to play the story is up to you. A common sense not the rules sets the way.

                What can I say more? Any one want to clobber with hooves?
*The main book has a set dice roles, if you do not have dices. Interesting solution but still rolling your dices is so fun that I think its obligatory to use dices.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POLSKI↑ 
ENGLISH
日本語↓

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

            これをよく考えてください。私たちはマイリトルポニーのRPGについてはなします。あのゲームは読むをできないと数えるをできないこどもにむけです。わたくしはこのゲームを使うことは難しいかどうか数時間に考えました。わたくしの知っているシステムを考慮に入れると、この作業は難しいようです

            あの日わたくしはRPGにルールセット作ったあとでストリを作ることはむだなことです。これはまだ本当です。すべてシステムのコアはワールドとこれの中の行うストリです。これを持てばシステムの自分のルールセットを作ってはじめてできます。だからD&DルールセットやCortexルールセットマイリトルポニーワールドよくできません。同じくWarhammerルールセットはCall Of Cthuluよくできません。そして今にあるルールセットをほかのワールドに使うこと(たとえばD20ルールセットはMutants and Masterminds やD20 Modernに使いました。)きらいです。このときワールドはルールセットのどれいです。
           
            しかしEquestriaはわたくしのルールを使いました。ポ二ワールドと簡単ルールを使いました。このシステムは100%ロールプレインだけです。プレーヤーは全部ポ二のアイディア使えます。わたくしはポ二のThorや折り紙ポ二やガムポ二やくるみ割り人形ポ二やを見ました。

Pierwszy dodatek. 1st supplementary book. 第1補足書


EquestriaのガイドブックはほかのRPGガイドブックのサイズ同じです。わたくしが全部読むのは半分かかりました。だからこどもは学校あてで読めるとおもいます。そしてルールセットは簡単ですから4歳のこども分かるます。しかしまだちょっとてつだうことはいいです。これは多分いちばん簡単ルールセットだとおもいます。しかしまだゲームマスターの役割はこどもに難しすぎるです。ポ二を作ることは5分かかります。これは自分のポ二を書けることです。

            このガイドブックのいちばんことはこれとダイス*を持たなければなりません。ほかの本を持っているはぜんぜひつようんありません。ゲームマスタガイドブックない。モンスターガイドブックない。わたくしはレベルアップルールセットだけ好きじあないです。早すぎるです。

            このシステムを使うことはいろいろなストリタイプを作ります。たとえば誕生日のパーティーや戦争やもういいです。全部はプレーヤーによってです。たとえわたしはD&D4edを使うとき自分のキャラクターを気持ちありませんでした。全部ストリはバトルからバトルまでですから。キャラクターシットはバトルス統計ですから。Equestriaにこれわいつもおこないません。


            さあ。。。だれがEquestriaを使うことはほしいですか?

 *ダイスをつかういけません。ガイドブックはテーブルロールダイスありますから。でもダイスロールは魔法の気持ちありますからわたくしダイスをつかうのは知らなければなりません。


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz